Non Franchise

Το franchising αποτελεί ένα εξαιρετικά διαδεδομένο επιχειρηματικό μοντέλο δραστηριοποίησης, τόσο για τους franchisees που ξεκινούν μια επιχείρηση με μειωμένο ρίσκο και συνεχή υποστήριξη, όσο και για τους franchisors που αναπτύσσουν το δίκτυό τους με ταχείς ρυθμούς, ενδυναμώνοντας τις οικονομίες κλίμακος και ενισχύοντας ραγδαία το brand name τους. Ωστόσο, αρκετοί επιχειρηματίες για τους δικούς τους λόγους δεν επιλέγουν το franchising για την ανάπτυξή τους…

Γιατί να επιλέξω την στρατηγική του franchising για την ανάπτυξη του concept μου;

Ταχεία ανάπτυξη.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεγαλύτερες αλυσίδες στην χώρα μας (π.χ. Coffee Island, Γρηγόρης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Γερμανός), όπως και διεθνώς (π.χ. Mc Donald’s, Burger King, Subway) είναι αλυσίδες franchise. Παράλληλα, πολλά brands εδραιώθηκαν στην εθνική αγορά τους πάρα πολύ γρήγορα λόγω franchise, με ένα χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα τα Coffee Lab ή και ξεκίνησαν εντυπωσιακά την ανάπτυξή τους όπως προσφάτως τα Koulour Koulour.

Πολύ λιγότερα απαιτούμενα κεφάλαια, καθώς οι franchisees αναλαμβάνουν την επένδυση των καταστημάτων τους.

Ο Franchisor επενδύει στο πιλοτικό κατάστημά του και στην οργάνωση - στελέχωση και υλικοτεχνικές υποδομές της μητρικής εταιρείας.

Άμεσα έσοδα από entry fees.

Όταν υπάρχουν, τα entry fees αποτελούν ένα άμεσο έσοδο για τον franchisor, που συμβάλλει τα μέγιστα για την αρχική απόσβεση της επένδυσής του, αλλά και διαμορφώνουν μια συνεχή ροή εσόδων.

Ταχεία, δυνατή και στιβαρή ενίσχυση του brand name.

Από τη μια ο καταναλωτής επιλέγει αναγνωρισμένα brands για τις αγορές του διότι νοιώθει εμπιστοσύνη και έτσι υπερέχουν τα καταστήματα franchise έναντι των αυτόνομων (noname) καταστημάτων και από την άλλη ο franchisor δημιουργεί μια πολύ μεγάλη υπεραξία για το brand του.

Αυξημένες αποδόσεις των καταστημάτων franchise καθώς διοικούνται από τους franchisees και όχι από υπαλλήλους, οι οποίοι (franchisees) χαρακτηρίζονται από εξαιρετικά αυξημένη παρακίνηση, εργατικότητα και προσήλωση από τους υπαλλήλους – υπεύθυνους καταστημάτων.

Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα πολλές αλυσίδες franchise διαθέτουν ελάχιστα ή και μηδενικά ιδιόκτητα καταστήματα.

Λιτή οργανωτική δομή της μητρικής εταιρείας, με αποτέλεσμα χαμηλότερα λειτουργικά και αυξημένη αποτελεσματικότητα.

Ένας μεγάλος οργανισμός με πλήθος υποκαταστημάτων απαιτεί τεράστια προσπάθεια στην διαχείρισή του και ακόμη και απλές αστοχίες μπορεί να αποβούν μοιραίες για την πορεία του. Αντίθετα όσοι επιλέγουν το franchising είναι εξαιρετικά ευέλικτοι και προσαρμόζονται πιο γρήγορα και πιο εύκολα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.

Σύστημα αέναης βελτίωσης με την ενεργό συμμετοχή των franchisees, καθώς αφενός επιθυμούν την πρόοδο της αλυσίδας, αφετέρου αποτελούν τα «μάτια» του franchisor στην αγορά, αντιλαμβανόμενοι καταναλωτικές τάσεις, κινήσεις του ανταγωνισμού κ.ο.κ.

Οι franchisees είναι αυτοί που έχουν την καθημερινή επαφή με τον πελάτη και σε συνεργασία με τους συμβούλους – επιθεωρητές και το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης της μητρικής εταιρείας δημιουργούν μια αστείρευτη πηγή πληροφοριών και ιδεών.

Το φοβάσαι και δεν επιλέγεις το franchising για να δημιουργήσεις το δικό σου δίκτυο καταστημάτων

Σαφέστατα, αν και η συνεχής ανάπτυξη αποτελεί αξίωμα για τον κόσμο των επιχειρήσεων, αρκετοί επιχειρηματίες είναι ευχαριστημένοι με αυτό που κάνουν και αποφεύγουν μελλοντικούς «μπελάδες» επιθυμώντας να διατηρήσουν την ησυχία τους. Συνήθως οικογενειακές επιχειρήσεις που αν η επόμενη γενιά «δε το έχει» τότε το αρχικό δημιούργημα και επιτυχία αποτελεί ένα διάττοντα αστέρα στο γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας. Αυτό φυσικά δεν αποτελεί τον απόλυτο κανόνα και η επιτυχία ενίοτε συνεχίζεται.

Βέβαια κάτι που πιστεύουμε και έχουμε αναλύσει αρκετές φορές αφορά στο μέλλον των επιχειρήσεων στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και των άστατων οικονομικών και κοινωνικών εξελίξεων:

Οι επιχειρήσεις που θα επιβιώσουν ανήκουν κατά βάση σε δύο κατηγορίες α/. στα πολυεθνικά groups που διαθέτουν brand, συνέργειες, ρευστότητα, μέγεθος, οργάνωση, τεχνολογία και β/. στα δίκτυα franchise που διαθέτουν brand, ομαδικότητα, λιτές δομές, καινοτόμα χαρακτηριστικά, ευελιξία.

Μη ξεχνάμε βεβαίως και τη καμπύλη ανάπτυξης μιας μητρικής εταιρείας franchise, η οποία ξεκινά από ελάχιστα καταστήματα, αποτέλεσμα ιδέας, πάθους και δέσμευσης του ιδρυτή της και στη συνέχεια αναπτυσσόμενη οφείλει να στελεχωθεί από ικανά στελέχη (συνήθως με πολύ περισσότερες ακαδημαϊκές ικανότητες από την πρώτη οργανωτικής της σύσταση) και να διοικηθεί κάποια στιγμή από την δεύτερη ή και τρίτη γενιά, με την ιστορία να έχει δείξει ότι συνήθως επιτυγχάνεται το θεμιτό αποτέλεσμα (βλ. Coffee Island, Γρηγόρης, Γερμανός, Fresh Line) αν και μερικές φορές ο γιος ή ο εγγονός δεν τα κατάφεραν…

Τι φοβάσαι λοιπόν και δεν αποφασίζεις να αναπτυχθείς μέσω franchising;

Οι franchisees θα μου χαλάσουν το όνομα.

Στο δικό σου χέρι είναι να μη σου χαλάσουν το όνομα, ξεκινώντας από την σωστή και αυστηρή επιλογή των συνεργατών – franchisees, και συνεχίζοντας με σύστημα λειτουργίας, στελέχωση κεντρικών υπηρεσιών, αξιοποίηση τεχνολογίας, δέσμευση για συνεχή υποστήριξη και win win συνεργασίες.

Το concept μου δεν είναι franchise-able.

Φυσικά και μπορεί ένα concept να μη μπορεί να αναπτυχθεί μέσω franchise για δύο λόγους: α/. τα συνολικά μεικτά περιθώρια δηλ. τα σημερινά δικά σου μεικτά περιθώρια να είναι χαμηλά, τότε δεν μπορείς να κρατήσεις ένα ποσοστό για εσένα καθώς αν το κρατήσεις ο franchisee δεν είναι βιώσιμος και β/. το concept δεν είναι ελκυστικό στην αγορά, όπως για παράδειγμα ο Έλληνας δεν επιθυμεί επιχειρηματικές δραστηριότητες on the go π.χ. πλύσιμο αυτοκινήτων στο χώρο μας, περιποίηση κατοικίδιων στο χώρο μας, αλλά και φοβάται επιχειρήσεις που απαιτούν αυξημένες τεχνικές γνώσεις.

Θα βγάζουν περισσότερα από εμένα.

Ok, και πάλι ΝΑΙ, δεν θα κάνουν τα λάθη που έκανες και θα λειτουργούν άψογα, γι αυτό και συνεργάζονται μαζί σου. Σε επίπεδο καταστήματος θα έχουν μεγαλύτερα κέρδη από εσένα, αλλά μη κοιτάς το δέντρο, δες το δάσος, μέτρα τα συνολικά έσοδα που θα έχεις entry fees, royalties, κέρδος από χονδρική, υπεραξίες.

Θα μάθουν όλα τα μυστικά μου και θα ξεκινήσουν το δικό τους δίκτυο ή στην καλύτερη θα ανεξαρτοποιηθούν.

Η εποχή που διανύουμε δεν έχει μυστικά, όποιος επιθυμεί μπορεί εύκολα να σε αντιγράψει. Από την άλλη ΝΑΙ κάποιοι θα το δοκιμάσουν, αλλά δεν θα έχουν το δικό σου brand που μέχρι να το αποφασίσουν να σε εγκαταλείψουν θα έχει ενδυναμώσει τόσο που δεν θα το τολμήσουν. Επίσης, γιατί να σε εγκαταλείψουν αν διατηρείς σωστές σχέσεις μαζί τους, τους υποστηρίζεις και κυρίως τους σέβεσαι;

Θα παύσω να είμαι talk of the town και θα μειωθεί ο τζίρος του/των καταστήματος/των μου.

Σωστά, πολλοί θα παύσουν να έρχονται π.χ. από την Κηφισιά στον Πειραιά να απολαύσουν τα διάσημα burger σου, αλλά θα δωθεί σε πολλούς περισσότερους η δυνατότητα να γνωρίζουν τα προϊόντα σου και το brand σου και ο συνολικός τζίρος θα είναι πολύ πολύ μεγαλύτερος και με ένα σωστό σχεδιασμό και τα κέρδη σου.

facebook_page_plugin