Σήμερα το franchising ενδεχομένως να βρίσκεται στα καλύτερά του, αν και συνεχίζουμε να βιώνουμε μια δύσκολη εποχή, η οποία σαφέστατα δεν αποτελεί απλά μια παροδική οικονομική συγκυρία  και παρά τις αισιόδοξες θέσεις που κατά καιρούς διατυπώνονται, το πλέον σίγουρο είναι ότι η οικονομία μας έχει εισέλθει σε μια διαφορετική, αν μη τι άλλο, εποχή. Το κύριο χαρακτηριστικό για το franchising αποτελεί το γεγονός ότι αντιμετωπίζεται ως επιλογή αυτo-απασχόλησης και κατ’ αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή του εκάστοτε επιχειρηματία – franchisee και επιτυγχάνονται οι μέγιστες αποδόσεις, προς όφελος franchisees και franchisor.

Γιατί οι εταιρείες επιλέγουν το franchising ως στρατηγική ανάπτυξης

Οι βασικοί λόγοι που παρακινούν μια εταιρεία να υιοθετήσει το franchising ως στρατηγική ανάπτυξης είναι τρεις:

  • Η ανάπτυξη με κεφάλαια τρίτων, διότι οι franchisees καλύπτουν όλη την αρχική επένδυση και η μητρική εταιρεία όχι μόνο δεν χρειάζεται κεφάλαια για ανάπτυξη, αλλά έχει και αρχικά έσοδα μέσω των entry fees.

  • Οι αυξημένες αποδόσεις λόγω της ενεργούς συμμετοχής και ενδιαφέροντος των franchisees, οι οποίοι έχοντας αφενός επενδύσει ενδιαφέρονται τα μέγιστα για την ανάπτυξη της επιχείρησής τους και αφετέρου καθώς απασχολούνται οι ίδιοι διασφαλίζουν αποδοτικότερη λειτουργία της επιχείρησης απ’ ότι αν αποτελούσε υποκατάστημα και διοικούντο από υπεύθυνο καταστήματος / υπάλληλο, άρα μεγαλύτεροι τζίροι και αγορές, δηλ. έσοδα για τον franchisor

  • Η αποκεντρωμένη οργανωτική δομή, που διευκολύνει τις αναγκαίες διαδικασίες παρακολούθησης και ελέγχου, διότι οι franchisees διοικούν, παρακολουθούν και ελέγχουν, το προσωπικό τους, με αποτέλεσμα να σταματούν οι υποχρεώσεις διοίκησης του franchisor στο συγκεκριμένο οργανωτικό επίπεδο, οπότε απλοποιούνται σημαντικά οι διαδικασίες διαχείρισης ανθρώπινων πόρων για τον franchisor.

Το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι αποφασίζουν ότι μόνο μέσω franchise θα μπορέσουν να εκπληρώσουν τα επιχειρηματικά και επαγγελματικά τους όνειρα, και καθώς χαρακτηρίζονται από καλύτερη κατάρτιση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, προερχόμενοι από ανώτερες και ανώτατες θέσεις στην ιεραρχία ιδιωτικών εταιρειών ή έχοντας εμπειρία από διαχείριση καταστημάτων, αντιλαμβανόμενοι την ασφάλεια και τις εγγυήσεις που παρέχει ο θεσμός, προσελκύει ένα εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό προς τον κλάδο, το οποίο αποτελεί καταλυτικό αρωγό για την ενδυνάμωση του franchising.

Γιατί να αποφασίσεις να ανοίξεις ένα κατάστημα μέσω franchise

Ο πλέον σημαντικός λόγος για να επιλέξει κάποιος τη συνεργασία με μια εταιρεία franchise αφορά στην εκμηδενισμένη θνησιμότητα των καταστημάτων που έχουν ενταχθεί σε αλυσίδες franchise, καθώς αξιοποιούνται:

  • Οι οικονομίες κλίμακος, με άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση των μεικτών περιθωρίων κέρδους.

  • Η τεχνογνωσία και η εμπειρία της μητρικής εταιρείας, με αποτέλεσμα την συμπίεση της αρχικής επένδυσης, την ορθή επιλογή εμπορικού σημείου και τη λειτουργία βάση τυποποιημένων διαδικασιών που ελαχιστοποιούν τα λάθη διαχείρισης.

  • Οι υποδομές της μητρικής εταιρείες που διασφαλίζουν συνεχή υποστήριξη των δικαιοδόχων – ιδιοκτητών των καταστημάτων franchise, σε μια σειρά από λειτουργίες από την διαφήμιση και το marketing, μέχρι τις προμήθειες και την διανομή, όπως και την εκπαίδευση, την διασφάλιση ποιότητας και την συνεχή βελτίωση.

  • Η δύναμη του brand, το οποίο παρέχει στους καταναλωτές εγγύηση value for money, δηλαδή προσφέρει σωστή τιμή και εξασφαλίζει ποιότητα, αλλά και δημιουργεί λόγο αγοράς στο πλαίσιο του lifestyle που ενσαρκώνει.

Ωστόσο, ο πιο συχνός λόγος που οι νέοι επιχειρηματίες επιλέγουν την ομπρέλα του franchising αποτελεί η έλλειψη εμπειρίας τους και η συνειδητοποίηση των πολλών ενεργειών και των πολύπλοκων διαδικασιών για να ξεκινήσουν ένα αυτόνομο κατάστημα, καθώς το franchising δίνει άμεση λύση σε όλα τα σχετικά ερωτήματα:

  • Πώς θα ονομάσω το κατάστημά μου; Ποιό θα είναι το λογότυπό μου;

  • Πόσα χρήματα χρειάζομαι; Πόσα θα βγάζω; Πόσοι πελάτες / αποδείξεις απαιτούνται για να έχω κέρδος; Πότε θα αποσβέσω την αρχική επένδυση; Θα χρειασθούν ανακαινίσεις;

  • Ποιά θα είναι η εταιρική εικόνα μου, διακόσμηση, αρχιτεκτονικά σχέδια;

  • Πού να ανοίξω κατάστημα; Ποιές είναι οι πλέον κατάλληλες εμπορικές περιοχές; Ποιός θα μου υποδείξει καταστήματα;

  • Ποιός θα μου κατασκευάσει το κατάστημα και από που θα αγοράσω εξοπλισμό;

  • Ποιά προϊόντα θα πουλάω, σε τι τιμές και από που θα τα αγοράζω;

  • Τι εκπαίδευση χρειάζομαι;

  • Πόσο και τι είδους προσωπικό χρειάζομαι; Πώς θα βρω προσωπικό; Ποιός θα το εκπαιδεύσει;

  • Τι νομική μορφή να έχει η εταιρεία μου; Πόσο φόρο εισοδήματος θα έχω; ΕΦΚΑ;

  • Τι είδους διαφήμιση πρέπει να κάνω και ποιές προωθητικές ενέργειες, με τι προϋπολογισμό, πόσο συχνά και σε ποιά μέσα;

  • Πρέπει να ανανεώνω προϊόντα; Πώς θα παρακολουθώ τις εξελίξεις στον κλάδο μου;

To Franchising ανάγεται όχι μόνο ως μονόδρομος επιχειρηματικής επιλογής και καταλύτης για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα συγκεντρώνει τις προτιμήσεις των καταναλωτών, με άνω του 92% βιωσιμότητα και αναδεικνύεται ως ο πλέον δυνατός κλάδος στο επιχειρείν.