Το franchising αποτελεί την ιδανικότερη λύση στις άμεσες και έμμεσες απειλές που αντιμετωπίζουν τα αυτόνομα καταστήματα, οπότε ολοένα και περισσότερα διερευνούν πολύ σοβαρά την ένταξή τους σε ένα δίκτυο franchise. - Πλάτων Μαλλικούρτης
Στο πλαίσιο του σημερινού ασταθούς οικονομικού περιβάλλοντος, οι αυτόνομες επιχειρήσεις αναζητούν ασφάλεια και υποστήριξη ώστε να επιβιώσουν και να ανταπεξέλθουν στις νέες συνθήκες της αγοράς. Η μετατροπή τους σε franchise, τους παρέχει μια σειρά από πλεονεκτήματα και μπορούν να ενισχύσουν τη θέση τους ως προς τον ανταγωνισμό, μέσω μιας σειράς ενεργειών, όπως:
-
Αναγνωρίσιμο brand
-
Νέοι πελάτες λόγω brand
-
Έντονη διαφημιστική παρουσία
-
Δυνατές τοπικές προωθητικές ενέργειες
-
Οργανωμένες και μελετημένες προσφορές
-
Καλύτερα περιθώρια μεικτού κέρδους
-
Έντονη διαδικτυακή παρουσία
-
Προγράμματα πιστότητας και επιβράβευσης
-
Ανανεούμενο και επίκαιρο product mix
Ταυτόχρονα πέρα από το γνωστό και οργανωμένο franchise, παρατηρείται στην αγορά και το άτυπο franchise, όπου οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις δημιουργούν μεγαλύτερες παραγγελίες στους προμηθευτές τους για μαζικές αγορές από ό,τι θα μπορούσαν μόνες τους και ως εκ τούτου μπορούν να εκμεταλλευτούν καλύτερα τις εκπτώσεις και να επιτύχουν καλύτερα μεικτά περιθώρια και όρους πληρωμής, όπως για παράδειγμα στον κλάδο των Σ/Μ.
Για να γίνει αυτό, πρέπει να υπάρξει συνεργασία και συμφωνίες με τις εταιρείες για τα προϊόντα που θα αγοραστούν. Όσο μεγαλύτερο είναι το άτυπο δίκτυο, τόσο μεγαλύτερη είναι η αποτελεσματικότητα στις αγορές του. Αν μη τι άλλο, πολλές φορές στο παρελθόν άτυπα δίκτυα εξελίχθηκαν σε δυνατές αλυσίδες franchise π.χ. στον κλάδο της εκπαίδευσης.
Πολλές φορές παρατηρείται και η συγκέντρωση καταστημάτων γύρω από έναν χονδρέμπορο ή μια εμπορική εταιρεία και δημιουργούνται «άτυπες» αλυσίδες, όπως συμβαίνει σε καταστήματα που πέρα από τον καφέ που αγοράζουν, λαμβάνουν και μια υποτυπώδη υποστήριξη και διαφήμιση από τον χονδρέμπορο, και δημιουργούνται κατ’ αυτόν τον τρόπο «εικονικές» αλυσίδες καφέ που καταλαμβάνουν ενίοτε σημαντικό ρόλο στην αγορά.
Οι ομάδες αυτές εξελίσσονται μερικές φορές σε επώνυμα (κοινό όνομα) καταστήματα λιανικής, με τους χονδρέμπορους που τις υποστηρίζουν να λειτουργούν κατά τον ίδιο τρόπο όπως και η μητρική εταιρεία μιας αλυσίδας franchise.
Οι κεντρικοί ρόλοι της προμήθειας, του μάρκετινγκ και της διαφήμισης, των προωθητικών ενεργειών, του εμπορικού σχεδιασμού, της κατάρτισης και της ανάπτυξης της διαδικτυακής παρουσίας συνδυάζονται για να προσφέρουν στην «άτυπη» οργανωτική δομή τα ίδια πλεονεκτήματα με εκείνα των αλυσίδων franchise, ενώ κάθε μέλος παραμένει σχετικά ανεξάρτητο.
Θεωρητικά τα άτυπα δίκτυα οργανώνονται και συμπεριφέρονται με τον ίδιο τρόπο όπως και οι αλυσίδες franchise π.χ. στην:
-
Προϊοντική γκάμα
-
Ομοιομορφία καταστημάτων
-
Κοινή χρήση σήματος
-
Κοινές αγορές
-
Private label
Ωστόσο, υπάρχουν προβλήματα, όπως η μεγάλη ευελιξία, η μη συμμόρφωση με τους βασικούς κανόνες και η έλλειψη μηχανισμών παρακολούθησης, ελέγχου και βελτίωσης, αλλά και η ανυπαρξία σχετικών συμβάσεων που να καταγράφουν υποχρεώσεις και δικαιώματα. Όλα αυτά οδηγούν σε μη σωστά μορφοποιημένες αλυσίδες και στην απογοήτευση των μελών τους.