Συζητάμε με τον κ Βλάσση Γεωργάτο, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας Γρηγόρης Μικρογεύματα, με αφορμή την πρόσφατή διάκρισή του ως Best Franchise Leader 2016, στα ΒΡΑΒΕΙΑ FRANCHISE.
15 Απριλίου 2016
Πώς χαρακτηρίζετε την διείσδυση και τη δυναμική του franchising την πρόσφατη περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τις δυσχαιρείς οικονομικές συνθήκες που βιώνει η χώρα μας;
Αποτελεί κοινό τόπο και διαπίστωση έρευνας ότι το franchising, εν καιρώ βαθιάς οικονομικής κρίσης και κοινωνικής ανασυγκρότησης, μετατράπηκε στην πλέον δυναμική και ανθεκτική εμπορική τεχνική και επιλογή ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας στη χώρα σε σύγκριση με τις παραδοσιακές επιχειρήσεις.
Η επιχειρηματική τάση του franchise που άρχισε να κάνει όλο και πιο αισθητή την παρουσία της στην Ελλάδα, φαίνεται ότι συνεχίζει την αναπτυξιακή της πορεία, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για νέα αύξηση στο διάστημα 2014-15. Το χαμηλότερο ρίσκο εξαιτίας και του -συχνά- μικρότερου κόστους επένδυσης και της ασφάλειας που προσέφεραν γνωστά και καθιερωμένα «brand names», μετέτρεψαν το franchise στην πλέον ιδανική επιλογή επιχειρηματικότητας, σε μία περίοδο που η ύφεση έβαζε «φρένο» σε κάθε επιχειρηματική σκέψη.
Όλο και περισσότεροι νέοι επιλέγουν να κάνουν τα πρώτα επιχειρηματικά τους «βήματα» μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας, με αποτέλεσμα, την ανάπτυξη περίπου 600 αλυσίδων franchise στη χώρα. Πρόκειται για μια ολόκληρη «κοιτίδα» επιχειρηματικότητας που προσφέρει σημαντικές θέσεις εργασίας, με τον αριθμό των εργαζομένων σε αυτές να έχει ξεπεράσει πλέον τους 110 χιλιάδες.
Η «άνθιση» του franchise τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας του χαμηλού ρίσκου και του μικρότερου απαιτητού κεφαλαίου για την αρχική επένδυση, καταγράφεται και στις συμβάσεις που υπεγράφησαν την τελευταία 3ετία.
Ο κλάδος της εστίασης διατηρείται στην κορυφή του ενδιαφέροντος μεταξύ των νέων υποψηφίων επιχειρηματιών που επιθυμούν να επενδύσουν σε ένα κατάστημα franchise.
Η Γρηγόρης Μικρογεύματα αποτελεί μια από τις πλέον δυνατές εταιρείες στον κλάδο της εστίασης και πρωταθλήτρια σε αυτό που ονομάζουμε «καφές στο χέρι». Πόσο σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε στην εξέλιξή σας η υιοθέτηση της στρατηγικής του franchising;
Η υιοθέτηση της στρατηγικής του franchising διαδραμάτισε εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη μας. Ξεκινήσαμε το 1994 με την υπογραφή των πρώτων συμβάσεων για τα franchise καταστήματα Γρηγόρης ενώ από το 2003 και μετά, τα καταστήματα μας λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο ως franchise. Η αδιαμφισβήτητη πολύχρονη και επιτυχημένη πορεία του Γρηγόρη δικαιώνουν την επιλογή μας προς το μοντέλο αυτό.
Την επιτυχία την αποδεικνύουν τα περισσότερα από 285 καταστήματά μας σε Ελλάδα, Κύπρο, Ρουμανία, Αλβανία, Μπαχάμες και πρόσφατα στη Γερμανία και φυσικά οι 200.000 καθημερινοί πελάτες. Είμαστε οι μεγαλύτεροι καφετζήδες στην Ελλάδα και είμαστε πολύ περήφανοι για αυτό!
Η επιτυχία βέβαια ήρθε ως αποτέλεσμα και της συνεχούς και σκληρής προσπάθειας που καταβάλλουμε για να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις της αγοράς αλλά και να απαντάμε στις ανάγκες των συνεργατών μας και να λειτουργούμε βάσει αυτών σε καθημερινή βάση.
Επίσης, η απόλυτη διαφάνεια που παρέχουμε προς τους υποψηφίους franchisees ελαχιστοποίησε σημαντικά το ρίσκο και μεγιστοποίησε το όφελος της επένδυσης, καθώς αποτελεί και το βασικό συστατικό ενός επιτυχημένου συστήματος. Η κουλτούρα μας διέπεται από το μότο ‘you win – we win’.
Και επειδή οι αριθμοί δείχνουν πολλά για την πορεία μιας εταιρείας, σήμερα έχουμε πάνω από 300 συνεργάτες, αλλά και waiting List με εν δυνάμει συνεργάτες που θέλουν να μπουν στη μεγάλη οικογένεια του Γρηγόρη. Επίσης ενδεικτικό στοιχείο της επιτυχίας του δικτύου μας, είναι ότι ένας μεγάλος αριθμός συνεργατών έχει 2ο κατάστημα και επιθυμεί να ανοίξει περισσότερα.
Τέλος ο βαθμό ικανοποίησης άνω του 90% των υπαρχόντων συνεργατών μας είναι ένας δείκτης που μας χαροποιεί αλλά μας κάνει να αντιμετωπίσουμε το μέλλον με αισιοδοξία και διάθεση για ακόμη περισσότερη σκληρή δουλειά!
Τι θα συμβουλεύατε νέους δικαιοπαρόχους, επιχειρηματίες που επιθυμούν να αναπτύξουν τη δική τους αλυσίδα franchise;
Σημαντικό στοιχείο για μια επιτυχημένη πορεία είναι η ίδια επιχειρηματική πρόταση, το franchise concept που περιλαμβάνει όλες εκείνες τις σημαντικές παραμέτρους και τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα. Το concept αυτό πρέπει να είναι συγκεκριμένο αλλά παράλληλα να μπορεί να προσαρμόζεται στις ανάγκες των πελατών του και διαθέτοντας ευελιξία να προσαρμόζεται στα μηνύματα και τις επιταγές της εποχής. Η πρόταση franchise πρέπει να είναι ξεχωριστή, να προσφέρει μοναδικά χαρακτηριστικά, μια ολοκληρωμένη και αποδοτική ιδέα.
Απαραίτητη προϋπόθεση για μια υγιής ανάπτυξη αλυσίδας, είναι η αρχική εμπεριστατωμένη μελέτη και ο υπολογισμός του κεφαλαίου που χρειάζεται για να δημιουργηθούν αλλά και να διατηρηθούν οι αναγκαίες υποδομές και η απαιτούμενη οργάνωση, ώστε να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα , η ανάπτυξη του δικτύου , η κερδοφορία για τους franchisees και ταυτόχρονα να διασφαλιστούν οι χρηματοροές για τον ίδιο τον δικαιοπάροχο.
Η υποτίμηση του αρχικού απαιτούμενου κεφαλαίου ή και η έλλειψη της απαραίτητης εμπειρίας οδηγούν τον δικαιοπάροχο σε αποσπασματική προσέγγιση των προκλήσεων ενός δικτύου, ανεπαρκή προγράμματα εκπαίδευσης και αναποτελεσματικές επιχειρησιακές λειτουργίες , που οδηγούν με τη σειρά τους τους δικαιοδόχους σε χαμηλά περιθώρια.
Τέλος, το πιο σημαντικό στοιχείο που θεωρώ ότι πρέπει να έχει στο νου του ο επιχειρηματίας είναι να σκέφτεται πάντα σαν να είναι ο εν δυνάμει δικαιοδόχος. Δηλαδή, να βάζει τον εαυτό του στη θέση του franchisee που θέλει να προσεγγίσει , ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει τις ανάγκες του πριν από αυτόν, για αυτόν.
Ποια είναι τα βασικά σημεία, στα οποία οι νέοι επιχειρηματίες – δυνητικοί δικαιοδόχοι οφείλουν να δώσουν την πρέπουσα σημασία, προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους τους;
To franchising είναι ένα ολοκληρωμένο, υψηλών απαιτήσεων, επιχειρησιακό μοντέλο. Όπως και οποιαδήποτε επιχειρηματική κίνηση συμπεριλαμβάνει ρίσκο καθώς και την ευθύνη για την επιτυχία ή την αποτυχία. Η αυταποσχόληση μέσω franchise, δεν κάνει σίγουρα για αυτούς που επιδιώκουν μια ήρεμη ζωή. Ειδικά στις μέρες μας απαιτεί μεγάλες θυσίες, πολύ δουλειά και σωστό προγραμματισμό.
Επίσης, θα πρέπει να είναι προσεκτικοί ως προς την επιλογή που θα κάνουν. Δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις μόδες της εποχής και τις πρόσκαιρες επιτυχίες, αλλά αντίθετα να επιλέξουν με σοβαρότητα μια εταιρεία που έχει διάρκεια στο χρόνο και προοπτική.
Για όλους εμάς στον Γρηγόρη, αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα η προσέλκυση νέων, δυναμικών και γεμάτων κέφι για δημιουργία συνεργατών. Οι συνεργάτες μας είναι το πλέον δυναμικό στοιχείο του δικτύου μας και το βασικότερο συστατικό της επιτυχίας μας, γι αυτό αναζητούμε υποψηφίους που θα νιώθουν περήφανοι που εκπροσωπούν το Γρηγόρη, που διαθέτουν ενθουσιασμό για το προϊόν μας και αντιλαμβάνονται ότι το κέρδος επιτυγχάνεται μόνο δια μέσου της προσφοράς και της ικανοποίησης του πελάτη, της τοπικής κοινωνίας και των αξιών που πρεσβεύει το δίκτυο. Αναζητούμε συνεργάτες που επιθυμούν να ενταχθούν στην «Οικογένεια» του Γρηγόρη και να πραγματώσουν κοντά μας και μαζί μας τα επιχειρηματικά τους όνειρα. Αναζητούμε συνεργάτες οι οποίοι θα πιστέψουν στο όραμά μας, θα κοινωνήσουν τις ιδέες μας και τις προτάσεις μας και θα αξιοποιήσουν προς κοινό όφελος την πολύχρονη γνώση μας. Αναζητούμε συνοδοιπόρους στο ταξίδι μας, για να αναπτυχθούμε μαζί, να συμπορευτούμε μαζί και να μεγαλώσουμε ακόμη περισσότερο την ήδη μεγάλη οικογένεια του Γρηγόρη, με κοινούς στόχους, κοινή προσπάθεια και κοινό όραμα.
Θεωρείτε ότι έχουν σήμερα αναδειχθεί νέες τάσεις όπως το τρίτο κύμα του καφέ ή άλλες, οι οποίες θα αλλάξουν ριζικά το τοπίο στην καφεστίαση;
Το τρίτο κύμα καφέ έχει κάνει την εμφάνισή του και στη χώρα μας. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα χώρος για ωρίμανση και ανάπτυξη αρκεί τα βήματα να είναι προσεκτικά και σταδιακά και όχι απλά να ακολουθούν τυφλά τα trends.
Ο καφές είναι όντως παντού: Κυριολεκτικά και μεταφορικά..ο καφές, συντροφεύει καθημερινά τον έλληνα καταναλωτή. Οι συνθήκες της αγοράς έχουν κάνει τον καταναλωτή πιο απαιτητικό. Πλέον θέλει να γνωρίζει περισσότερα για το προϊόν που θα αγοράσει και δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην προσιτή ποιότητα.
Στο Γρηγόρη πιστεύουμε πως ο καφές είναι εμπειρία ,τέχνη ,απόλαυση και αποτελεί φιλοσοφία, κατά συνέπεια ο ανταγωνισμός που γύρω μας αναπτύσσεται μας προκαλεί και μας κινητοποιεί να συνεχίσουμε με συνέπεια και με τη γνώση του ηγέτη και ειδικού, να προσφέρουμε το μοναδικό και αποκλειστικό χαρμάνι και την προσεγμένη ποιότητα παρασκευής όλων των ροφημάτων καφέ. Για αυτό και μας χαροποιεί ιδιαίτερα, η στροφή του κοινού προς τον ποιοτικό καφέ, αφού άλλωστε υπήρξαμε οι πρωτοπόροι του ποιοτικού καφέ στην Ελλάδα και η εμμονή μας στην ποιότητα αλλά και η συνεχής εκπαίδευση των υπαλλήλων μας πάνω στις σωστές διαδικασίες παρασκευής του καφέ μας ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό εδώ και πολλά χρόνια.
Γενικότερα, πώς αξιολογείτε το μέλλον του franchising στην Ελλάδα;
Το franchising έχει περάσει σε στάδιο ωρίμανσης στη χώρα μας και μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας.
Η αγορά για ακόμη μια φορά επαναπροσδιορίζεται και ο κλάδος για ακόμη μια φορά βρίσκεται σε αναστάτωση και αναδιάταξη. Εμείς αφουγκραζόμαστε τις μετατάξεις, παρακολουθούμε τις αλλαγές, λαμβάνουμε υπόψη μας και αξιολογούμε τον ανταγωνισμό και συνεχίζουμε να πορευόμαστε με μοναδικό γνώμονα τη συνέπεια μας στη δέσμευση ευθύνης έναντι των συνεργατών μας και των εκατοντάδων χιλιάδων πελατών μας. Για οποιαδήποτε επιχειρηματική προσπάθεια απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι συνθήκες ασφάλειας και εμπιστοσύνης.
Ανεξάρτητα λοιπόν από τις εξελίξεις της αγοράς και τις νέες προκλήσεις ο Γρηγόρης απαντά μέσω της εμμονής του στις αξίες που έχει εδραιώσει και με τις οποίες έχει πορευτεί για 44 χρόνια . Απαντά μέσω του σεβασμού στους πελάτες, της υψηλής ποιότητας των προσφερόμενων προϊόντων, του επιπέδου εξυπηρέτησης και της συνέπειας στις αρχές του. Επενδύουμε διαρκώς στην οργανωτική δομή του οργανισμού που συνθέτει τον βασικό πυρήνα υποστήριξης των εν λειτουργία καταστημάτων μας και της ανάπτυξης νέων, με ξεκάθαρο στρατηγικό πλάνο και όραμα, στο οποίο έχουμε λάβει υπόψη και έχουμε ενσωματώσει τόσο τις προκλήσεις όσο και τις ευκαιρίες της νέας εποχής.
Ένας Γρηγόρης είναι μία επιχείρηση που υποστηρίζεται συνεχώς από εμάς και βελτιώνεται συνεχώς στην αποδοτικότητα, στις συνθήκες εργασίας και, τελικά, στην κερδοφορία της. Είναι μια επιχείρηση που συνδυάζει και το κέρδος και την εργασιακή ικανοποίηση.