Franchising.GR

Στο πλαίσιο των συνθηκών της νέας εποχής που διανύουμε, με κύρια χαρακτηριστικά τις ταχείς μεταβολές και τις συνεχείς αναταράξεις, το Franchising αναδεικνύεται καταλύτης για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, μέσω των επιχειρηματικών συστημάτων που διαθέτουν ισχυρά νεωτεριστικά και καινοτόμα χαρακτηριστικά.

Οι ειδικές έρευνες και μελέτες που διενεργεί το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, ο μόνιμος μηχανισμός παρακολούθησης και ανάλυσης του franchising στην Ελλάδα, υπό την αιγίδα του FRANCHISE BUSINESS, με τη συνδρομή του Franchise.GR, έχουν ως στόχο την έγκυρη ενημέρωση και ανάλυση, με έμφαση στις αναμενόμενες προεκτάσεις και επιπτώσεις, οι οποίες και προσδιορίζουν τις τάσεις στην αγορά.

Σύμφωνα με τη νέα τριμηνιαία έκθεση από το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, η οποία ανασκοπεί το πρώτο ενιάμηνο του 2014, παρατηρείται σημαντική αύξηση της επιχειρηματικότητας στον κλάδο του franchising, τόσο ως διέξοδο στην κρίση, αλλά κυρίως ως αξιοποίηση των ευκαιριών που πηγάζουν μέσα από αυτή.

Με περισσότερες από 500,000 επιχειρήσεις, οι οποίες δεν επέζησαν τα τελευταία πέντε έτη, και με την ανεργία να καλπάζει σε ρυθμούς του 30%, οι αλυσίδες franchise αναπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς και κυρίως μέσα από τυποποιημένες διαδικασίες που διασφαλίζουν την βιωσιμότητα των δικτύων τους.

Από τη μια μεριά, την τελευταία πενταετία ιδρύθηκαν περισσότερες από 200,000 επιχειρήσεις, με εξαιρετικά μεγάλα ποσοστά θνησιμότητας και από την άλλη εμφανίστηκαν μερικές δεκάδες πρωτοποριακά concepts και ξεκίνησαν αρκετές χιλιάδες νέα franchise καταστήματα, αλλά και αρκετές αλυσίδες υιοθέτησαν πλάνα ανασχεδιασμού της επιχειρηματικής τους πρότασης και αναδιοργάνωσης των εσωτερικών δομών τους. Το κύριο, όμως, συμπέρασμα αφορά στην αυξημένη βιωσιμότητα των καταστημάτων που έχουν ενταχθεί σε δίκτυα franchise, καθώς αξιοποιούνται:

  • Οι οικονομίες κλίμακος, με άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση των μεικτών περιθωρίων κέρδους.

  • Η τεχνογνωσία και η εμπειρία της μητρικής εταιρείας, με αποτέλεσμα την συμπίεση της αρχικής επένδυσης, την ορθή επιλογή εμπορικού σημείου και τη λειτουργία βάση τυποποιημένων διαδικασιών που ελαχιστοποιούν τα λάθη διαχείρισης.

Στα ανωτέρω προνόμια του franchising οφείλουμε να επισημάνουμε τη δύναμη του brand που «φέρνει» πελάτες, οι οποίοι αναζητούν τίμιο και «εγγυημένο» value for money, καθώς και να εστιάσουμε στο τυποποιημένο πλάνο και σύνολο διαδικασιών τόσο κατά την έναρξη κάθε καταστήματος franchise, όσο και κατά τη λειτουργία του.

APPS VS FRANCHISE

Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ρίχνουν τα φώτα τους σε νέους επιχειρηματίες που δημιουργούν καινοτόμα projects στο internet ή στα smartphones, με στόχο την εξάπλωσή τους στην παγκόσμια αγορά και ίσως την εξαγορά τους από κάποιο πολυεθνικό κολοσσό που θα εκτιμήσει το επιχειρηματικό μέλλον τους. Όλες αυτές οι success stories σαφέστατα δημιουργούν ένα πολύ καλό «ντόρο» περί επιχειρηματικότητας και ευκαιριών σε περιόδους κρίσης, αλλά όπως και να το κάνουμε πέρα από τα καινοτόμα χαρακτηριστικά τους πολύ λίγες είναι αυτές που έχουν θετικό πρόσημο στο cashflow τους.

Εν αντιθέσει, στο franchising επικρατούν πολύ πιο «προσγειωμένες» ιδέες με αντικείμενο είτε τη λιανική, είτε τις υπηρεσίες και κυρίως την εστίαση.

Υψηλότατο value for money και χαμηλές τιμές λιανικής, είναι η συνταγή της REFAN και της FAMOUS στον κλάδο της λιανικής, με ένα σύνολο και για τις δυο εταιρείες πάνω από 50 καταστήματα μέσα στο 2014.

Street food (or coffee) επιχειρηματικές ιδέες, με διαφορετικό μενού, με εντυπωσιακά στοιχεία εταιρικής ταυτότητας, με άριστη σχέση ποσότητας / ποιότητας προς τιμή και με κοινό παρονομαστή, την απλότητα και τη δυναμική του city concept, γνωρίζουν εντυπωσιακή ανάπτυξη.

Ταυτόχρονα, γνωστά brands επεκτείνονται στο εξωτερικό όπως η Fullah Sugah και η Marasil, αλλά και τα chillbox στον κλάδο της εστίασης.

Τα, δε, applications ή ηλεκτρονικά καταστήματα ή συστήματα loyalty, για το franchising αποτελούν τα μέσα και όχι ο αυτοσκοπός (τουλάχιστον προς το παρόν και με ελάχιστες εξαιρέσεις, π.χ. η FOCUS ON που αναπτύσσεται μέσω franchise με προϊόντα τις υπηρεσίες διαδικτύου).

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ

Διακρίνουμε δύο κατηγορίες επενδύσεων στο franchising, που προσδιορίζουν αντίστοιχα δυο διαφορετικούς τύπους επιχειρηματιών – επενδυτών.

Διακρίνουμε επιχειρηματικές προτάσεις και επιχειρηματικές ευκαιρίες, με τις πρώτες να αφορούν σε δοκιμασμένα concepts με δυνατό brand, οργανωμένες δομές μητρικής εταιρείας, πολλά στατιστικά, υψηλή εμπειρία και τεχνογνωσία, αλλά ταυτόχρονα ως ένα βαθμό κορεσμένα είτε στην ανάπτυξη – με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαθέσιμες περιοχές προς κάλυψη, είτε αναφορικά με την καινοτομία – καθώς ότι είχαν να δώσουνε το έδωσαν!

Από την άλλη, στο franchising δραστηριοποιούνται ή καλύτερα το αξιοποιούν για την ανάπτυξή τους δεκάδες πρωτοποριακά concepts με λιγοστά εν λειτουργία καταστήματα, εκ των οποίων κάποια χαρακτηρίζονται από εξαίρετα αποτελέσματα και αποδόσεις (βλ. ΜΠΑΡ ΜΠΕΕ ΚΙΟΥ), κάποια άλλα καλύπτουν κενό στην αγορά, διαθέτοντας διαφοροποιητικά στοιχεία και σημαντική τεχνογνωσία (βλ. ARTISTI και JOEL) ή κάποια άλλα διαπιστώνουν μια νέα τάση και στοχεύουν στο άμεσο μέλλον (βλ. CONSTANTIN).

Σε κάθε περίπτωση, το ρίσκο που παίρνει κάποιος όταν επενδύσει σε μια ευκαιρία είναι θεωρητικά μεγαλύτερο απ' ότι σε μια σίγουρη πρόταση, από την άλλη οι αποδόσεις είναι ευθέως αντίστροφες και φυσικά το επιχειρείν απαιτεί και ένα μικρό τουλάχιστον ποσοστό κατάλληλου μίγματος «διαίσθησης και τόλμης».

ΜΙΚΡΗ ΕΣΤΙΑΣΗ ΚΑΙ ΚΑΦΕΣ

Ο κλάδος της εστίασης προσελκύει το ενδιαφέρον λόγω της αίσθησης του μειωμένου ρίσκου, με τη Μικρή Εστίαση να παρέχει όλα τα αναγκαία χαρακτηριστικά της επιτυχίας, όπως, μικρή αρχική επένδυση, λιτές και ευέλικτες δομές, λιγοστό προσωπικό, εξειδικευμένο, άριστης ποιότητας προϊόν σε εξαιρετική σχέση value for money, υψηλά περιθώρια μεικτού κέρδους, συγκεκριμένες επιλογές μενού, μικρή πολυπλοκότητα κωδικών, συνταγών και διαδικασιών παραγωγής, που διασφαλίζει χαμηλό λειτουργικό κόστος και εξαλείφει την ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό, χαμηλό αριθμό προμηθευτών, διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, άμεση ρευστότητα, καθώς οι καταναλωτές πληρώνουν τοις μετρητοίς.

Αναμένονται αλλαγές στον κλάδο, με νέους παίχτες που οραματίζονται καινοτόμες στρατηγικές και παλαιά brands που αναδιοργανώνονται εν όψη της νέας κατάστασης στην αγορά.

Ταυτόχρονα, παρατηρείται αξιοσημείωτη ανάπτυξη σε επενδύσεις, που με όχημα το «φούρνο» «αντικαθιστούν» ζαχαροπλαστεία και καφέ (βλ. Βενέτης ή Απολλώνιον), με κύριο χαρακτηριστικό το μέγεθος των σχετικών επενδύσεων, οι οποίες προσδιορίζουν ένα νέο κλάδο που ανταγωνίζεται ευθέως πέρα από το φούρνο της γειτονιάς, το κεντρικό καφέ και εστιατόριο.

Αναμένουμε την εμφάνιση Πρατηρίων Φούρνων, με μια νέα, όμως, αντίληψη και εταιρική ταυτότητα που να συνδυάζουν αρτοσκευάσματα, είδη ζαχαροπλαστικής και καφέ, με πρωτοεμφανιζόμενους τους Φούρνους Constantin, που αφορούν σε σύγχρονα «πολυκαταστήματα» και συνδυάζουν αφενός την παράδοση και την εμπειρία των 35 ετών με τις μυστικές συνταγές του Κυρ Κώστα και αφετέρου την σύγχρονη αισθητική, με μεγάλη γκάμα προϊόντων εξαιρετικής ποιότητας σε ασυναγώνιστες τιμές.

Τα burgers ξανάρχονται στο προσκήνιο με την πρόσφατη αλλαγή στην εταιρική εικόνα των Goody's και την εμφάνιση δυνατών outsiders, οι οποίοι με μεγάλη δυναμική και ισχυρό ατού την ανατροπή στο μενού και στο ύφος των καταστημάτων, λανσάρουν αυθεντικά burgers (βλ. ΜΠΑΡ ΜΠΕΕ ΚΙΟΥ) ή εξαιρετικά χαμηλές τιμές σε 100% street περιβάλλον (βλ. Hot- Hot burgers).

Η νέα τάση αφορά σε εξειδίκευση στο προϊόν, είτε αυτό είναι το bubble tea (με κυρίαρχο παίχτη τα Bubbleicious με τέσσερα καταστήματα στην Ελλάδα), είτε οι λουκουμάδες, ως αυθεντική απάντηση στο αμερικάνικο donuts, όπως και η μεξικάνικη, η πολυασιατική κουζίνα ή ακόμη και concepts με «υγιεινό» προσανατολισμό, αλλά και προτάσεις στην κατηγορία του delivery με μαγειρευτά φαγητά.

SPECIALITY

Η νέα τάση στον κλάδο του καφέ ξεκίνησε από τους λάτρεις του ροφήματος, με τα πρώτα καταστήματα στη Ν. Υόρκη, όπως το Blue Bottle, αλλά και τα Intelligentsia Coffee, Cafe Grumpy, The Wormhole και Toby's Estate. Τα εν λόγω καταστήματα παρασκευάζουν και σερβίρουν υψηλής ποιότητας καφέ, με προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια, αλλά και με νέους τρόπους όπως την Pour Over και τη Syphon. Τα καταστήματα αυτά ανήκουν στο Τρίτο Κίνημα του Καφέ, αναδεικνύουν τον ίδιο τον καφέ, σε όλους του τις διαστάσεις, από την α' ύλη, τις φάρμες, τις μεθόδους παραγωγής, την παρασκευή, το σερβίρισμα, και του «συμπεριφέρονται» ως προϊόν ανώτερης ποιότητας, εντός του τρίπτυχου «barista - roaster - farmer».

Πλέον, έχουν ξεκινήσει πολλά μεμονωμένα καταστήματα, εμπνευσμένα από το Τρίτο Κίνημα του Καφέ, δίνοντας, πλέον, βάρος στην ποιότητα και σταματώντας να αντιμετωπίζουν τον καφέ ως ένα κοινό προϊόν.

Ζεστά καταστήματα, σύγχρονα και άνετα, προσφέρουν κορυφαίας ποιότητας καφέ, όπου ο barista μας προτείνει τόσο συγκεκριμένη ποικιλία, όσο και την ενδεδειγμένη μέθοδο παρασκευής όπως espresso, drip-over, aeropress, syphon. Ακόμη και το αφρόγαλα παρασκευάζεται διαφορετικά και ταιριάζει αρμονικά με τα αρώματα και τις γεύσεις του κόκκου, διακοσμημένο με περίτεχνα σχέδια latte art.

Η εποχή που ο Έλληνας προτιμά το «ιταλικό» καφέ, δηλαδή ροφήματα espresso, βασισμένα σε χαρμάνια Arabica και Robusta, συνήθως ψημένα λίγο παραπάνω από το ιδανικό, με ελαφριές και άχρωμες γεύσεις, φαίνεται να φτάνει στο τέλος της και μόλις γνωρίσει τις νέες γευστικές εμπειρίες του Third Wave, σε ατελείωτα γευστικά προφίλ, τότε η το νέο κίνημα θα καθιερωθεί και στη χώρα μας.

Ο πλέον δυνατός εκφραστής είναι τα Coffee Island, τα καταστήματα των οποίων ως αυθεντικοί Coffee Roasters μας ξεναγούν στα μυστικά και στη γευσιγνωσία του καλού καφέ, με 200 πλέον καταστήματα σε Ελλάδα και εκτός και με μια νέα εταιρική ταυτότητα, άμεσα συγκρίσιμη και ανταγωνίσιμη με τα καλύτερα brands διεθνώς.

ΝΕΩΤΕΡΙΣΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Η ζήτηση επιχειρηματικών προτάσεων franchise παραμένει σταθερή σε υψηλά επίπεδα, με σκοπό την αυτο-απασχόληση και πλέον την αξιοποίηση των ευκαιριών της αγοράς, η οποία διψά για κάθε νέο και διαφορετικό, συνάμα ποιοτικό και διασκεδαστικό. Το concept που θα ζήσει περισσότερο είναι αυτό που διαθέτει μη αντιγράψιμα χαρακτηριστικά, αυτό που «παίζει» σε άλλα επίπεδα. Η αλυσίδα που θα επιβιώσει κερδοφόρα στο μέλλον είναι αυτή που ανανεώνεται και γίνεται ολοένα καλύτερη, αυτή που καινοτομεί και που τολμά.

***

Το franchising συνεχίζει να αντέχει και να ενδυναμώνεται εν μέσω κρίσης, καθώς τα προνόμια και η υποστήριξη που παρέχει θωρακίζουν τα καταστήματα στις αντιξοότητες της αγοράς.

Η αγορά αναδεικνύει το franchising, καθώς ολοένα και περισσότεροι αναζητούν στο franchising τη λύση στα επιχειρηματικά και επαγγελματικά όνειρά τους, αλλά και οι ίδιοι οι καταναλωτές, με περισσότερη πλέον προσοχή και καχυποψία στις επιλογές τους, εμπιστεύονται επώνυμα καταστήματα, διασφαλίζοντας τη καλύτερη ποιότητα στην σωστή τιμή.